Koronavírus járvány: kérdések Nagykovácsi Önkormányzatához

Lassan két hónappal azután, hogy a járvány látható lett mindannyiunk számára, itt az ideje a mérlegkészítésnek. Érdemes végiggondolni, hogy eddig mi is történt Nagykovácsiban és a közeljövőben milyen kérdésekre kell a falu vezetésének választ adnia. Az nagyon valószínű, hogy a járvány személyes életünket át fogja alakítani, de fel kell arra is készülni, hogy társadalmi és gazdasági hatásai is jelentősek lesznek. Erre pedig – lehetőségeitől függően – mindenkinek rövid és hosszú távú terveket kell készítenie.

Itt most azokat a kérdéseket fogalmaztuk meg, amelyekre az önkormányzattól és annak vezetésétől várjuk a választ.

Mi történt eddig?

Az önkormányzat számos gyakorlatias rendelkezést hozott. Ezek egy része az országos rendeletek végrehajtása volt (az intézmények bezárása, testületi működés felfüggesztése-átalakítása), mások saját döntések voltak. Így az idősek számára önkéntesekkel megszervezte az élelmiszer házhozszállítást, az óvoda számára anyagot biztosított a lakossági védőmaszkok legyártásához, felszereléssel támogatta az orvosi rendelőt, fertőtlenítette a kiemelt közterületeket, méltányossági alapon átmenetileg csökkentette az önkormányzati üzlethelyiségek bérleti díját. Átszervezték a hivatal munkáját, országos mintára létrehoztak egy operatív törzset, a polgármester rendelkezett a település bevezető útjainak hétvégi lezárásáról. Információt mindezekről elsősorban a polgármester nyilatkozataiból, internetes megjelenéseiből kaphattunk.

Mi várható?

Nyilvánvaló, hogy központi intézkedésekkel nem lehet minden, a járvány által okozott problémát megoldani. Az önkormányzatnak és a hivatalnak kezdeményezőnek kell lennie, saját megoldásokat kell találnia - bármennyire is lecsökkent a befolyása és a mozgástere az utóbbi évtizedben.

  1. Milyen tervei vannak az önkormányzatnak a járvány következő szakaszára?

    A februárban jóváhagyott éves költségvetés és a polgármester által most elfogadott tavalyi zárszámadás alapján át kell tervezni az év hátralévő részére a költségvetést. Ehhez nyilván szükség van olyan forgatókönyvek végiggondolására is, amelyek a járvány második hullámával számolnak, vagy azt feltételezik, hogy a gyógyszeres kezelésre csak egy-másfél év múlva lesz lehetőség.

    1. Hogyan fogja mindez érinteni a helyi orvosi rendelőket, milyen módon fognak működni az önkormányzati gyermekintézmények, szükséges-e lakossági egészségügyi védőfelszerelésekből nagyobb raktárkészletet tartani, hogyan tudja a polgársmeteri hivatal és az önkormányzati testület a digitális átállást végrehajtani?
    2. Milyen elképzelések vannak a hasonló helyzetek kezelésére és a falu járványokkal szembeni ellenálló képességének növelésére? A most készülő klímastratégia kidolgozásába be kellene építeni ezt az új elemet. Az önkormányzat a most végrehajtott intézkedések egyszerű naplózásával is sok információkhoz jutna, amit azután bármikor használni lehetne egy következő probléma kezeléséhez.
  2. Milyen feladatokat kell megoldani az új költségvetésben?

    1. Annak ellenére, hogy Nagykovácsi lakosságának többsége jómódú, a járvány kedvezőtlen gazdasági hatásai megnövelhetik a segítségre szorulók számát. Milyen módon tervezi az önkormányzat a rászorulók számbavételét? Milyen segítségre számíthatnak ezek a családok vagy az egyedül élők?
    2. Az országos egészségügyi rendelkezések következtében sokan kikerültek a kórházakból. Mennyire érinti ez Nagykovácsi lakosságát, tud-e az önkormányzat segítséget nyújtani annak, akinek súlyosan beteg rokonát kell most vagy a jövőben ellátnia? Hogyan és kikkel lehet ezt a többletfeladatot elvégezni?
    3. Feltehetően a háziorvosi ellátás sem lesz képes elegendő távolságtartással működni már a közeljövőben sem. Milyen módon tudja az önkormányzat segíteni a háziorvosokat a rendelő biztonságos működtetésében?
    4. Az elmúlt csaknem két hónap alatt a hivatalnak és az intézményeknek másfajta működésre kellett átállniuk. Milyen többletköltségek merültek fel, illetve voltak-e megtakarítások az elmaradt programok vagy a kisebb működési költségek miatt?
    5. Az önkormányzati intézmények újraindítása esetén másfajta működési gyakorlatot kell követni. Szigorúbb tisztasági szabályoknak kell megfelelni, esetleg nagyobb területre lesz szükség ugyanannyi ellátottnak az óvodában, bölcsődében, a könyvtárban, a zeneiskolában. Milyen elképzelések vannak az intézmények működtetésére az új feltételek között?
    6. A járvány eddigi időszakában már voltak nem várt önkormányzati kiadások. Mennyit és mire kellett költeni? Szükség volt-e az önkormányzati pénzügyi gazdálkodási, közbeszerzési szabályok ideiglenes hatályon kívül helyezésére?
  3. Hogyan változnak a források, miből lehet az új feladatokat finanszírozni?
    1. A veszélyhelyzet finanszírozása miatt a központi költségvetésbe kerül a helyi gépjárműadó 40%-a, ami Nagykovácsi költségvetéséből 13 millió forint bevételkiesést jelent. Várhatóan csökkennek a díj- és bérleti bevételek is. Milyen nagyságúak lesznek a már ismert elmaradó bevételek és emiatt milyen költségvetési módosításokra lesz szükség?
    2. A helyi iparűzési adó az egyik jelentős önkormányzati saját forrás, ami 2019-ben 236 milliós bevételt hozott. Készül-e becslés a Nagykovácsiban nagyobb helyi iparűzési adót fizető ágazatok jövőbeni helyzetének alakulásáról? Felmérte-e a hivatal, hogy ez milyen változásokat hozhat a következő évi iparűzési adóbevételekben? Számszerűsíthető-e a hétvégi útlezárások hatása az önkormányzati bevételekre?
    3. Idén bevezetésre került a sávos építményadózás. Hogyan hatott ez az adóbevételekre, megfelelt-e a várakozásoknak az időarányosan befolyt többletbevétel?
    4. Hogyan alakult a járvány időszakában az adózási fegyelem? Változott-e az adóhátralékok összege, a késedelmes vagy elmaradt befizetések száma?
    5. A költségvetési beszámoló szerint a tervezettnél kisebb lett a pénzmaradvány (396M). Hogyan befolyásolja ez a már elfogadott költségvetést?
    6. Nagyszabású tervekkel indult ez a költségvetési év. A bölcsőde bővítésére, kerékpárút építésére, klímastratégia készítésére és a Kossuth Lajos utca csapadékvíz-elvezetésének rendezésére nyertünk el komoly pályázati összegeket. Ezek megvalósítására milyen elképzelések vannak?
  4. Lakossági információk, nyilvánosság

    A járvány miatti általános elbizonytalanodás még fontosabbá teszi, hogy legalább helyben minél több ismeretünk legyen az életünket befolyásoló feltételek alakulásáról. Amint az már kiderült az elektronikus lakossági tájékoztatási formákat tovább kell bővíteni.

    1. Szükség van a hagyományos papíralapú tájékoztatókra, szórólapokra, plakátokra is. Elsősorban a falunak azon a részén, ahol több idős ember lakik.
    2. Megfontolandó lenne a faluban gépkocsival körbejáró hangosbeszélőn keresztül is tájékoztatni a lakosságot az olyan kérdésekről, amelyek rövid határidejű vagy azonnali intézkedések, mint például a hétvégi útlezárás. Viszont az online kommunkációt szélesebb körben kell alkalmazni. Ehhez az önkormányzati honlapot is párbeszédre alkalmassá kellene tenni. Ma már mindenki használja a távmunka eszközeit és így erre is lehet építeni.
    3. Miért nem egyeztet rendszeresen a polgármester képviselőkkel az interneten keresztül?
    4. Miért van szükség a testületi működés felfüggesztésére, amikor például a testületnél sokkal nagyobb létszámú operatív törzs rendszeresen ülésezik?
    5. Miért is ne lehetne interneten közvetített bizottsági és testületi üléseket tartani?
    6. Hozott-e a polgármester olyan döntéseket, amelyek esetében szükség lenne utólagos testületi tárgyalásra, jóváhagyásra?
    7. Egy hasonló veszélyhelyzetben az önkormányzatot sokféle módon segíthetik a helyi vállalkozók. A járvány időszakában keresték-e velük a kapcsolatokat? Illetve a vállalkozók ajánlottak-e fel bármilyen segítséget, amire a jövőben is építeni lehetne?
Nagykovácsi, 2020. április 27. ÖsszeKOvácsoló Egyesület

Együttműködő szervezetek

Támogató partnerünk - NATE - Nagykovácsi Természetvédők
Támogató partnerünk - Főnix mozgalom