Közlekedés - kultúra?
2017-ben a FŐMTERV gondozásában készült már egy ilyen dokumentum, amely főként az akkor még csak tervezett Linum beruházás várhatóan megnövekedő kiszolgáló forgalmát és a telepítéshez kapcsolódó közlekedési változásokat vizionálta, és igyekezett ehhez hasznos jövőbeli megállapításokat tenni. Az akkori egyik kiinduló adatot a lakosságszám jelentette, mely 2016-ban (a dokumentum készítésekor rendelkezésre álló adat) 7469 fő volt, 2640 lakáshoz. Ma (2021) ezek a számok 8882 fő, 2899 lakás. 5 év alatt 1413 fő, 259 lakás növekedést mutat a változás. Nagy megközelítéssel ez kb. 1000 gépkocsival jelent többet.
A 2016-os vizsgálat szerint a Nagykovácsi úton mért átlagos napi keresztmetszeti forgalom 9628 Egységjármű/nap volt, a megállapítás szerint 20% kapacitástartalékkal bírt az út ezen adat mellett. Ne találgassunk, várjuk meg az idei mérések adatait, de mindannyian érzékeljük a változást.
Nagykovácsi belterületi úthálózatának forgalomtechnikai felülvizsgálata, 2017 dokumentumban megfogalmazott főbb javaslatok:
- Kossuth Lajos utca korszerűsítése – kétoldali zárt csapadékvíz elvezető rendszer, útburkolatok és parkolók rendezése, Diófa utcánál gyalogátkelőhely létesítése, Ady E utcai és Amerikai Iskola csomópontok korszerűsítése (körforgalom kialakítása indokolt).
- Város irányából érkező buszmegállók áthelyezése – Diófa utcánál és Ady E utcánál
- Hegyi buszjárat indítása
- Vértes utca gyűjtőút szerepnek megfelelő keresztmetszeti kialakítás, hálózatfejlesztési elem
- Erdősétány utca, Nagyszénás utca, Száva u-Erdő utcák kiépítése gyűjtőút-hálózati elemként
- Zsíroshegyi út felső szakaszának kiépítése
- 40km/h sebességkorlátozás bevezetése az egész településen – a Magyar Közút Zrt. nem emelt ellene kifogást.
Az idén tervezett felülvizsgálat nem csak azért időszerű, mert „elkészült” a Kossuth Lajos utca felújítása, továbbá a közel 20%-os lakosságszám növekedés hatásait a közúti közlekedés mindennapjaiban is tapasztaljuk. Elvárjuk, hogy a készülő dokumentum olyan javaslatokat fogalmazzon meg, amely a kulturált együttélés közlekedési kereteinek felállítását támogatja, támpontokat ad az ezirányú további fejlesztésekhez.
A kulturált városi közlekedés témájának különböző megközelítési lehetőségei vannak, úgymint műszaki – forgalomtechnikai, településfejlődési- élhetőségi és megítélésünk szerint van egy erős humán- társadalmi- együttélési oldala is. Több módon is igyekeztünk hozzájárulni a műszaki megoldásokhoz: egyesületünk önkormányzati képviselője 2020 óta kezdeményezi és sürgeti a biztonságos gyalogátkelőhelyek kialakítását mind a belterületi, mind a külterületi szakaszokon. Tavaly közvetítettük a Trafficminds cég ajánlatát, mely alapján kihelyezésre kerültek a Bánya utcában a forgalomcsillapító párnák, illetve a Rózsa utcai lakosok összefogásából itt is elhelyezésre kerültek ezek az eszközök.
Fontosnak tartjuk, hogy beszélni kezdjünk településünk közlekedési kultúrájáról, a társadalmi felelősség hosszú távú kihatásairól is.
Nagykovácsiban szinte mindenki autózik, azaz a mindennapi közlekedéséhez szinte minden családnak autóra van szüksége. Így a legtöbb gyermek a közösségi közlekedéssel csak iskolás korában ismerkedik meg. Az autóval közlekedés gyakorlata azonban már a kezdetektől ott van minden családban, így ennek mintái kicsi kortól beépülnek a tudatba:
jellemzően milyen sebességgel haladunk,
hogyan fékezünk,
mennyire vagyunk előzékenyek vagy éppen erőszakosak,
hogyan viselkedünk egy-egy közlekedési konfliktusban,
hogyan szállunk ki-be az autóból stb.
Ott ül az autóban a gyerek, látja, érzékeli a vezetési stílust, a megoldásokat... és minden bizonnyal ez jól bevésődik.
Következő fázis, amikor már nagyobb a gyermekünk, eljár bulizni és mivel kezdetekben nagyon féltjük, esténként megyünk érte Hűvösvölgybe, hogy meg ne fázzon, mert lekéste a buszt és csak egy óra múlva indul a következő... persze alig várjuk, hogy elérje a megfelelő kort és letegye a vezetői vizsgát. Akkor aztán viszi a kocsit. De hát mikor? Este, amikor a városba megy szórakozni, hiszen akkor jár ritkán a busz. Újabb aggodalom keletkezik: jól vezessen, ne túl vagányan, ne befolyásolják a vidám utitársak, az esetenként az autóban szóló hangos zene... És mivel még tapasztalatlan, nehogy bajba kerüljön: mások hibáját ki tudja kivédeni. Hiszen még biztosan keveset tud a defenzív vezetésről.
Szülői felelősségünk tehát határtalan. Ebben a kérdésben is kezdetektől indul és akkor is tart, amikor már nem mi ülünk a volánnál. Hiszen gyermekeink a legtöbbet tőlünk tanulják. Segítenünk kell akkor is, amikor látjuk vagy sejtjük a határtalan magabiztosságot, a vezetési stílusban megbúvó személyiség eluralkodását, a túlzott vagányságot… mert csak mi lehetünk mellettük a hatalmas teher alatt is, ha balesetet okoznak.
Nem feledkezhetünk meg gyalogos közlekedésünk kultúrájáról sem. Tekintettel arra, hogy a Kossuth Lajos utcán még mindig nincs elegendő helyen gyalogátkelőhely, lényegében az Antónia utcától az Amerikai Iskoláig mindenki ott futkos át az úton, ahol eszébe jut. Ezen a szakaszon semmi nem figyelmezteti/fékezi az autóst, (csak a postánál van egy bekötő utca, innentől mindenki kicsit gyorsabban is hajt). Bátorság és nagy körültekintés szükséges az átkeléshez a buszmegállóhoz jövet-menet, kisgyerekkel különösen. Gyalogosként arra is gondolni kell, hogy láthatóak, időben észrevehetőek legyünk az autós számára.
Minden évben ősszel megrendezésre kerül a mobilitási hét a helyi oktatás-nevelési intézményekben. Ilyenkor jutalmat kap, aki gyalogosan vagy kerékpárral érkezik az iskolába, de minden bizonnyal az is igazi boldogság a gyerekeknek, hogy apával vagy anyával kézenfogva sétálhatnak reggelente. Foglalkozunk tehát a közlekedési kultúrával, de talán mégsem eleget, vagy talán más aspektusból. Egy valami biztosan látszik: ebben a témában egy fecske nem csinál nyarat. Mindannyiunknak törekednünk kell arra, hogy biztonságosan, körültekintően és előzékenyen haladjunk az utakon, és hogy erre tanítsuk a gyerekeinket is. Kicsiket és nagyokat egyaránt.